TX neemt Klachtenmeldpunt Taxivervoer over

//TX neemt Klachtenmeldpunt Taxivervoer over

De activiteiten van het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer worden per 1 januari 2020 overgenomen door TX-Keur. Het meldpunt blijft een onafhankelijk loket waar mensen met hun klachten over taxivervoer kunnen aankloppen.

Voorheen werd deze dienst beheerd door de stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer (SLKT). Omdat de subsidie voor het meldpunt is beëindigd, werd het in zijn voortbestaan bedreigd. “Het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer blijft onafhankelijk en neemt net als voorheen klachten van passagiers over taxiritten aan. Daarnaast blijft het meldpunt bemiddelen tussen de klant en de vervoerder zodat deze onderling tot een oplossing kunnen komen, waarbij actief gestreefd wordt naar het voorkomen van geschillen”, aldus een toelichting van TX-Keur.

Zeer gewenst

Deze organisatie zet het Klachtenmeldpunt voort omdat het een maatschappelijke rol vervult. Voorzitter Reinout Böggemann: “Taxi- en zorgvervoer zijn onmisbare schakels in het personenvervoer, net als het openbaar vervoer. Een onafhankelijke intermediair voor klachten is daarbij zeer gewenst. Niet alle consumenten kunnen zelf in contact komen met de vervoerder om een klacht in te dienen. Daarnaast is niet iedereen voldoende mondig of digitaal vaardig om zijn of haar weg te vinden. Door het Klachtenmeldpunt Taxivervoer over te nemen, wil TX-Keur blijven voorzien in de behoefte.”

De verzamelde klachten en de (geanonimiseerde) informatie die het Klachtenmeldpunt oplevert, wil Stichting TX-Keur gebruiken om vervoerders te ondersteunen bij de verbetering van de kwaliteit van het taxivervoer. De informatie kan voor uiteenlopende doelen worden gebruikt, bijvoorbeeld voor (politieke) besluitvorming, om trends vast te stellen, om relevante cursussen voor taxiondernemers te ontwikkelen of om adviezen voor een betere ritbeleving te geven.

Kwaliteit verhogen

Door het Klachtenmeldpunt aan haar dienstverlening toe te voegen, hoopt Stichting TX-Keur de keurmerkhouders nog beter te kunnen helpen bij het verhogen van de kwaliteit in het zorg- en taxivervoer. Böggemann: “Ritbeleving is een belangrijke pijler van TX-Keur. Door klachten te analyseren en bevindingen te delen faciliteren we onze keurmerkhouders, die zo hun vervoersproduct verder kunnen verbeteren.”

Lees ook:Einde dreigt voor meldpunt Taxiklacht

2019-09-15T19:46:18+00:00
Call Now ButtonWhatsApp