BCT moet draadloos en kaartvrij worden

//BCT moet draadloos en kaartvrij worden

De boordcomputer taxi (BCT) moet op termijn draadloos en zonder kaarten gaan werken, zodat grote omwisselacties zoals die nu op stapel staan niet meer nodig zijn. Dat blijkt uit het Meerjarenplan van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze dienst gaat verder concreet aan de slag met een programma dat onder meer criminele invloeden in de taxisector moet voorkomen.

Een draadloos en kaartloos BCT-stelsel is nog wel toekomstmuziek. Tegen het einde van het meerjarenplan 2020-2024 meldt de ILT met allerlei ontwikkelingen te maken te hebben, waarvan de BCT er één is. “Op het gebied van de boordcomputer taxi wordt de komende jaren onderzoek gedaan naar een structurele oplossing. Er zijn dan geen grote omwisselacties meer nodig omdat het stelsel draadloos en kaartvrij is gemaakt.” Data waarop deze veranderingen een feit moeten zijn, worden hierbij nog niet genoemd.

Een situatie zoals die nu speelt, zou dan niet meer voorkomen. Eigenlijk zouden op 20 maart volgend jaar de veiligheidscertificaten van alle BCT-systeemkaarten verlopen. Omdat de sector grote praktische en financiële problemen voorzag bij het omwisselen van al die kaarten, is de geldigheid met drie jaar verlengd. In de periode tot 20 maart 2020 worden er door Kiwa wel nieuwe chauffeurskaarten, ondernemerskaarten en keuringskaarten verstrekt. Ook inzake deze omwisselactie is de sector trouwens bezorgd om de haalbaarheid.

Verstoring marktwerking taxivervoer

Waar qua gewenste veranderingen van het BCT-stelsel nog weinig concreet is, geldt dat niet voor de negen programma’s die de ILT de komende jaren voor de diverse sectoren gaan hanteren. Programma 9 heeft als focus de verstoring van marktwerking bij taxivervoer. “Met dit programma wil de ILT eerlijk en veilig taxivervoer stimuleren en criminele invloeden in de taximarkt tegengaan.” Dit gebeurt in samenwerking met andere partijen.

“Het programma richt zich op het nakomen van de regels voor arbeids- en rusttijden. Het investeert in een geautomatiseerde werkmethode waarmee de arbeidstijden van taxichauffeurs digitaal aangeleverd en geanalyseerd kunnen worden. Daarnaast voert de ILT, eventueel samen met andere toezichthouders, thema-acties uit. Denk aan het vervoer van kinderen en mindervaliden en aan illegaal taxivervoer.”

Informatie en interventie

Binnen dit programma zijn verder twee sleutelwoorden geformuleerd: informatiepositie en interventemix. Met dat laatste wordt bedoeld dat voor de taximarkt wordt gezocht naar de juiste manieren van interventie die passen bij de oorzaak en doelgroep. “Denk aan het aanpakken van snorders en malafide bedrijfsconstructies. Telkens zoekt de ILT naar de juiste interventiemix. Communicatie speelt hierbij een belangrijke rol.”

De dienst investeert verder in “informatie over doelgroepen en risico’s als het uitwisselen van informatie met stakeholders zoals gemeenten en andere toezichthouders”, aldus het meerjarenplan. Door op onderstaande afbeelding te klikken kom je meteen bij het onderdeel over de taximarkt.

2019-09-25T07:26:55+00:00
Call Now ButtonWhatsApp