Inbesteden moet leiden tot betrouwbaarder doelgroepenvervoer

//Inbesteden moet leiden tot betrouwbaarder doelgroepenvervoer

Acht gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek hebben het voornemen om hun doelgroepenvervoer te gaan inbesteden in plaats van aanbesteden. Door het vervoer zelf te organiseren, moet de kwaliteit van het vervoer voor de gebruikers verbeterd worden. Ook moeten de risico’s tussen opdrachtgever en vervoerders beter worden verdeeld dan nu het geval is. En men wil graag de nadelige effecten ontlopen die vaak optreden bij aanbestedingen.

Marco van der Spek-Stikkelorum is inkoopstrateeg en contractmanager bij de Regio Gooi- en Vechtstreek, een samenwerkingsverband van acht gemeenten. Er is volgens hem veel voor te zeggen om doelgroepenvervoer op een andere manier in te kopen. “Aanbesteden is een systeem dat vervoerders onder druk zet, met geregeld faillissementen tot gevolg. Voor de continuïteit van de dienstverlening is het niet goed als er steeds minder aanbieders overblijven.”

Ook de huidige risicoverdeling is een belangrijk punt van aandacht. “We hebben het altijd als normaal beschouwd dat de voertuigen en het personeel van de vervoerders zijn, en daarmee dus ook de risico’s. Over die risicoverdeling zijn we goed gaan nadenken. Is het nog wel van deze tijd dat met name de voertuigen van de vervoerders zijn? Ook met het oog op bijvoorbeeld duurzaamheid. Als een voertuig van de opdrachtgever is, kan deze ook bepalen of het duurzaam wordt aangedreven.”

Aanbesteden geen goed idee

Bij dit opnieuw aankijken tegen de markt voor doelgroepenvervoer, kwam men in de Regio Gooi- en Vechtstreek tot de conclusie dat opnieuw aanbesteden geen goed idee was. Daarom werd, na een haalbaarheidsstudie met positieve uitkomsten, gekozen om de optie inbesteden nader uit te werken. In dit geval betekent dit dat de opdrachtgever zelf het vervoer in volle breedte organiseert. Het traject van inbesteden moet leiden tot een gemeentelijke vervoersorganisatie die op 1 januari 2021 van start gaat. Dat is nog wel afhankelijk van nader onderzoek en politieke besluitvorming.

“Uiteindelijk draait het om de kwaliteit van het vervoer voor onze inwoners. Doordat enkele steeds grotere spelers de markt in toenemende mate beheersen, is de binding tussen vervoerders en de regio waarin ze werken steeds minder geworden. En ook tussen de chauffeur en de organisatie waar hij of zij voor rijdt wordt die binding minder. Die twee ontwikkelingen leiden niet tot een betere kwaliteit van het vervoer. Dus we willen met deze aanpak ook proberen om de dingen die wel voor binding kunnen zorgen wat meer naar ons toe te trekken.”

Efficiëntie verbeteren

Het ene doel is meer kwaliteit en continuïteit van het vervoer voor alle betrokkenen, legt Van der Spek-Stikkelorum uit. En het andere doel is de efficiëntie verbeteren. “Een vervoerder moet om omzet te genereren zoveel mogelijk kilometers rijden. Dat ligt niet meteen in het verlengde van sommige andere doelen, zoals meer mensen zelfstandig laten reizen. Door zelf aan het stuur te gaan zitten, willen we meer invloed op dat soort ontwikkelingen uitoefenen.”

Marco Van der Spek-Stikkelorum vertelt over de gewenste keuze voor inbesteden tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2019. Dat gebeurt als onderdeel van een sessie over regie- en mobiliteitscentrales, die wordt afgesloten met een paneldiscussie. Het congres vindt plaats op 10 oktober in Expo Houten. Er zijn nog kaarten beschikbaar.

2019-10-02T06:56:05+00:00
Call Now ButtonWhatsApp