Dit verandert er allemaal door de BCT-update

//Dit verandert er allemaal door de BCT-update

Elke boordcomputer taxi (BCT) heeft voor 21 maart 2020 een update nodig. Er zijn nieuwe kaarten nodig zijn, maar er verandert nog meer. In ieder geval voor wie een BCT van Cabman heeft. Hoe wijzig je je nieuwe pincode? Hoe zit het met back-uppen? TijdensTaxi Expo 2019 legde trainster Yvonne Botterhuis uit waar je oude knoppen kunt terugvinden en wat nieuwe knoppen betekenen.

Het is menens, benadrukt Botterhuis, werkzaam bij ABC Taxikeurmerk Advies en Training. “Als je niet supersnel handelt, kun je je BCT straks alleen nog als koffie-onderzetter gebruiken.” Wat is er aan de hand? De BCT moet geüpdatet worden en dat vraagt naast actie om de nodige precisie.

Botterhuis geeft de deelnemers – de workshopzaal is bijna te klein, zo vol is het – een kijkje onder de ‘motorkap’ van de BCT. “Veel mensen denken dat je vier kaarten hebt: een chauffeurskaart, een ondernemerskaart, een keuringskaart voor in de werkplaats en een inspectiekaart voor inspecteurs van de ILT. Maar er is nog een vijfde, en die is misschien wel de belangrijkste. Dat is de systeemkaart die in de boordcomputer zit. Zoals alle andere kaarten kan ook deze verlopen. Dat gebeurt op 21 maart 2020. Als je niks doet, stopt het ding met werken en is het feestje over.”

Nieuwe kaart

Maar geen zorgen, zegt Botterhuis met geruststellende stem. Er zijn twee mogelijkheden: de bct kan automatisch en op afstand geüpdatet worden. Wiens systeem niet zo werkt, kan naar een inbouwstation. De meest tastbare verandering is dat iedereen een nieuwe kaart nodig heeft. De verantwoordelijke organisatie, Kiwa Register, is al begonnen met het versturen ervan, vertelt Botterhuis.

Chauffeurs moeten volgens haar wel met verschillende zaken rekening houden. “Ik hoor overal in den lande de vraag: ik ben vorig jaar chauffeur geworden, heb 132 euro gedokt, heb mijn doktersverklaring en VOG ingeleverd – hoe zit het met de geldigheidsduur van mijn kaart? Omdat Kiwa de update-kwestie al zag aankomen, hebben ze je al een kaart met een beperktere geldigheidsduur gegeven. Je nieuwe kaart is geldig voor de rest van de looptermijn. Dat geldt overigens ook voor de rest: op de nieuwe kaart komt de tijd die over is te staan.”

Groen licht

En nog iets, zegt Botterhuis. Chauffeurs moeten opletten wanneer ze hun nieuwe kaart voor het eerst in de BCT steken. “Je oude kaart blijft het wel doen na de update. Dat is om chauffeurs tegemoet te komen die hun nieuwe kaart nog niet binnen hebben gekregen. Een nieuwe kaart daarentegen werkt niet in een computer die nog niet geüpdatet is. Dus daarom zeg ik: wacht met gebruiken tot je van je bedrijf groen licht krijgt. ”

Het licht op groen zetten is voor veel taxiondernemingen nog een hele klus. “Er zijn bedrijven met pakweg 2.200 man in dienst. Dan heb je bijna een hele fulltimer nodig om alleen al van iedere kaart een kopietje in het personeelsdossier toe te voegen. Dat is dus iets om rekening mee te houden in de planning.”

Voor bezitters van een BCT van Cabman verandert er meer. De interface – dus de ‘look and feel’ en waar alle knopjes te vinden zijn – krijgt een opfrisbeurt. Waar alles te vinden is, vertellen Botterhuis en haar collega’s in verduidelijkende filmpjes op de site van de Cabman Academy en op de e-learningomgevingen van sommige vervoerders. Dat is omdat er vaak ‘specifieke’ instructies zijn hoe er wordt gewerkt bij een bepaald vervoerscontract.

Pincode

In het online lessenpakket is onderscheid gemaakt tussen chauffeurs en ondernemers, legt de trainster uit. Zo krijgt iedereen, zegt ze, die informatie die het beste bij hem of haar past. Een paar van die veranderingen stipte Botterhuis aan tijdens de workshop. Zo krijgen chauffeurs samen met de kaart een nieuwe pincode. Hoe ze die cijfers kunnen wijzigen, is een voorbeeld van een van de lessen.

Nieuw is ook dat chauffeurs er niet meer onderuit kunnen om de zoveel tijd een back up te maken van hun kaart. “Kon je vroeger kiezen tussen ja of nee, nu kun je alleen maar op ok klikken. Een back-up maken van de gegevens op de kaart naar de BCT is iedere 5 weken verplicht. Maar ik kom tot op de dag van vandaag chauffeurs tegen die zeggen: ik doe dat niet hoor. Ik zeg: doe het nou wel. Een boete is 550 euro en die heb je dan maar weer mooi uitgespaard.”

Vaak fout

Wat er nog meer verandert: eigen rijders kunnen op de taxameter straks niet meer het nul-tarief hanteren. Hoe daarmee om te gaan, zit in de cursus. Net als hoe het zit met inloggen met je burgerservicenummer en wanneer de basismodus kunt gebruiken. Ook krijgen chauffeurs in hun hoofd geprent dat ze hun uren goed moeten verantwoorden in de BCT. Iedere handeling, of het nou tanken of wassen is, moet aan het juiste label gehangen worden. Die laatste drie zijn niet nieuw, legt Botterhuis, maar gaan nog wel vaak fout. “Deze onderwerpen en nog veel meer leer je op onze Academy.”

Lees ook:

2019-10-29T18:59:54+00:00
Call Now ButtonWhatsApp