Vier vragen over taxi en belasting beantwoord

//Vier vragen over taxi en belasting beantwoord

Zelfstandig taxiondernemer zijn betekent niet alleen ritten rijden, er komt ook een bedrijfsvoering bij kijken. Dan is het goed om bij te houden wat er op bijvoorbeeld het gebied van belastingen allemaal speelt. Navid Farid van het in de taximarkt gespecialiseerde FN Consultancy beantwoordt hierover vier vragen.

In de ervaring van Farid is het goed bijhouden van de administratie van een taxibedrijf nog niet zo simpel. “Veel taxiondernemers brengen dat bij een administratiekantoor onder. Maar ze verzorgen vaak verschillende soorten vervoer en niet elk administratiekantoor weet daar goed mee om te gaan. Wij hebben dat specialisme in de taxibranche wel en beschikken over de tools om de administratie van taxibedrijven goed en overzichtelijk te houden. Alle gegevens kunnen vanuit de taxi worden aangeleverd en er is op elk moment inzicht in de eigen administratie.”

In zijn werk als boekhouder bij FN Consultancy ziet Farid ook dat over bepaalde onderwerpen toch best veel onduidelijkheid bestaat. Op het gebied van taxi en belastingen beantwoordt hij daarom vier vragen. Deze gaan over btw, de Kleineondernemersregeling (KOR), korting op de ritprijs en belastingdruk.

In 2019 is de btw op personenvervoer van 6 naar 9 procent gegaan. Wat zijn daar de gevolgen van?

“Die verhoging is natuurlijk een feit en deze wordt doorberekend in de ritprijs. Maar ik merk toch dat daar een grote misvatting over bestaat. Veruit onze meeste klanten in de taxibranche denken dat zij de btw zélf betalen. Maar dat is niet zo: de consument betaalt en als taxiondernemer draag je die btw eens per maand af aan de Belastingdienst. En dat wordt ook nog eens verrekend met btw die je zelf als ondernemer over andere producten en diensten betaalt of hebt betaald. Btw wordt ervaren als een last maar is dat feitelijk niet. Je bent eigenlijk een doorgeefluik voor de btw die jouw klanten betalen.”

De Kleineondernemersregeling (KOR) verandert per 1 januari 2020. Wat betekent dat voor taxiondernemers?

“Van deze regeling kunnen de meeste taxiondernemers straks geen gebruik meer maken. Tot en met 2019 kunnen zij onder bepaalde voorwaarden wel de KOR toepassen. Dit kan als het saldo van de ontvangen btw minus de betaalde btw minder dan 1.883 euro per jaar is. Nu is het nog zo dat als een taxiondernemer per kwartaal 200 of 300 euro aan omzetbelasting moet betalen, dit via de KOR in mindering kan worden gebracht in de aangifte inkomstenbelasting. En als het totale saldo van de btw over een heel jaar minder dan 1.345 euro is, dan hoeft er geen btw te worden afgedragen. Een zzp’er met een taxi blijft vaak wel onder dat bedrag. Maar de KOR gaat dus veranderen. Je kunt er straks voor kiezen als je minder dan 20.000 euro omzet per jaar hebt. En daar komen de meeste zelfstandig taxiondernemers dan weer wél boven. Dus met ingang van 2020 is de Kleineondernemersregeling voor veel taxiondernemers niet meer van toepassing.”

Hoe zit het nou precies met korting geven op de ritprijs: mag dat wel of niet?

“In de boordcomputer taxi kan je tegenwoordig geen korting meer geven. Die functie is verwijderd om misbruik te voorkomen. Een leverancier van de boordcomputer werkt aan een update waardoor je straks korting kunt aangeven voordat de rit begint. Dat is wel vooruitgang, maar er kan dan nog steeds geen korting worden gegeven nadat de meter is gestart. Het probleem is dat veel taxiondernemers de BCT als een soort kassasysteem zien. Maar daar is de BCT niet voor bedoeld. Je omzet mag je apart bijhouden en daarin mag je ook kortingen en fooien verwerken. Stel, je spreekt voor een rit die normaal 100 euro kost een prijs van 80 euro af. Dan ga je niet over 100 euro inkomsten- en omzetbelasting betalen. Je mag die korting gewoon geven, maar dan moet je wel zelf de omzet bijhouden en daar niet de boordcomputer voor gebruiken.”

Taxiondernemers vinden vaak dat ze veel belasting betalen, is dat terecht?

“Eigenlijk valt het met de belastingdruk voor de gemiddelde taxiondernemer wel mee. Stel dat je een omzet hebt van 50.000 euro, waarbij voor 20.000 euro aan kosten worden gemaakt. Dan betaal je uiteindelijk 615 euro inkomstenbelasting en 1.009 euro bijdrage SZW. Dat is op zichzelf best een flink bedrag om ineens te moeten betalen, maar tegelijk is het maar 3 procent van de omzet en 5 procent van de winst. Wel neemt de belastingdruk toe naarmate je meer winst maakt, maar voor mensen in loondienst is die druk sowieso vele malen hoger.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

2019-11-27T09:50:58+00:00
Call Now ButtonWhatsApp